pondělí 17. listopadu 2014

Jak se tvoří recenze?

Dnes mám pro vás takové netradiční povídání. Třeba vás to bude bavit, a třeba taky ne. Každopádně mi dejte vědět, co si o tom myslíte, a pokud máte blog, tak mi napište, jestli to děláte stejně :) Takže jak název napovídá, bude to dnes o tom, jak já, Minimalist Lady, tvořím recenze na blog.

Logicky nejdřív potřebujete produkt. Ten seženu jednoduše, buď si ho koupím, nebo ho dostanu. Někdo spolupráce neuznává, mě to nevadí. Jsem potěšena vždy, když mi přijde nová, smysluplná spolupráce. Nebudu samozřejmě recenzovat jídlo či oblečení, přece jenom se zaměřuju na „beauty“ věci a mimo své téma chodím nerada.

Fáze jedna – focení
Když už máte produkt, je potřeba ho vyfotit. Nejlépe, když je úplně nový. Proč se to tak dělá? Produkt totiž není různě opatlaný a jeho obal prostě vypadá lépe, než když vyfotíte dva roky používanou věc. Pak fotím (v případě dekorativní kosmetiky) produkt na obličeji. Někdy mě to nebaví, nechce se mi, nemám čas. Třeba takové focení makeupu. Nejdříve fotím svůj obličej bez něj. Pak pouze s makeupem. Pak s celkovým líčením. A to ze všech možných stran a úhlů. Pak fotím, jak makeup vypadá po několika hodinách. (je to makačka a žere to čas, co vám budu povídat). Fotky si většinou hned upravím, nahodím do složky „Nové recenze“, a pak se přejde do další fáze – testování.

Fáze dvě - testování
Fáze testování je různě dlouhá. Na krém na obličej si neutvoříte názor po prvním použití. Já si vždycky (právě po tom prvním použití) sepíšu, jaká je můj „first impression“, čili první dojem. Postupem si zapisuji více a více věcí – co se mi na produktu líbí a co ne. Řasenku testuji klidně den až dva, krém na obličej či makeup minimálně tři týdny. Po testování přichází samozřejmě další fáze.

Fáze tři – sepsání recenze a publikování
Sepsání recenze je na celém procesu nakonec to nejednoduší. Občas se v recenzi celkem vykecávám, někdy je velmi stručná a výstižná. V nejlepším případě i vtipná (aspoň se o to snažím). Mě osobně nebaví číst dlouhé texty. Když mě nezaujmou první tři věty, na čtení kašlu a koukám jenom na obrázky. Recenzi sepisuji ze svých poznámek, které si dělám předem (viz předešlá fáze) a pak to dávám celé dohromady do neurčitého slohového útvaru. Občas si po sobě recenzi i přečtu a pak jednoduše publikuju, zveřejním na svém Facebooku a případně spolupráce zašlu odkaz značce, od které jsem produkt dostala.

Fáze čtyři – čekání na „úspěch“
A pak už jen čekám, jestli se na recenzi někdo podívá a kolik lidí ji okomentuje. Když mám přes 400 shlédnutí a 3 komentáře, často si říkám, že dělám asi něco špatně. Jistě jste si všimli, že většinou na konci každé recenze pokládám otázku. Občas mi na ni i někdo odpoví, a za to jsem strašně ráda. Jsem ráda za každý smysluplný komentář. Je pravda, že sama moc nekomentuji ani mé oblíbené blogy, protože k danému tématu nemám moc co říct a psát komentář typu suchého „sluší ti to“ mě nebaví.
Vím, že spousta mých kamarádek (i kamarádu) o mém blogu ví, a občas ho i čtou, a jsem ráda, že mě pak chválí, že se jim ten a ten příspěvek líbil, nebo že jim pomohl. To pro mě opravdu hodně znamená, a aspoň chvíli mám pocit, že to, co dělám, má nějaký smysl (i když jsem už hodněkrát měla chuť s celým blogem praštit).
Tolik dnes k mému blogovému světu a to, jak tvořím recenze.


Vy co máte blog, jak děláte recenze / příspěvky vy?

8 komentářů:

  1. Myslim si, ze je to velmi dobry clanek :) Ja si treba na recenze kosmetiky jeste moc netroufam, protoze se v ni moc neorientuji a muj fotak vsechno zkresloval, ale co jsem ted dostala novy, tak se mozna neco objevi a rada se budu inspirovat timhle clankem jak na to :) Jinak zustavam spis u recenzi produktu jako obleceni ci nejake jine veci napr. z eshopu atd., na tom nic moc tezkeho neni :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nemyslím, že by sis z nedostatku komentářů měla dělat hlavu, čtu všechny tvé články a ráda, jen buď prostě nemám co říct, ale hlavně nemám čas psát komenty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, přeci jen nadchnout natolik, aby lidi nechali komentář, to není jen tak a hlavně se to prostě asi nedá úplně vždycky...tedy pokud se nebavíme o blogu s několika tisíci čtenáři.

      Vymazat
  3. Mám to hodně podobně, vyfotím, pak zapisuju (to ale většinou až si myslím, že mám na produkt už nějaký názor) a když si myslím, že jsem schopná recenzi publikovat a sesumírovat můj názor na danou věc tak publikuju :) A s těmi oblíbenými blogy - taky moc nekomentuju, i když bych hrozně ráda, ale někdy jednoduše není co napsat :D

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkný článek :) Já prvně produkt zkouším, pak ho nafotím a pak ho publikuji :)
    Blog by Veru

    OdpovědětVymazat
  5. Mam blog, ale recenze moc nedelam, protoze se nepovazuji za beautybloggerku, ale pokud me neco nadchne, tak pak neco maleho sepisu. Take fotim hned po koupi, kdyz je produkt krasne cisty. jen si myslim, ze na recenzi na rasenku dva dny nestaci, ale beru to z meho uhlu pohledu ;-)
    bára.kára blog

    OdpovědětVymazat
  6. Ono stejně nakonec záleží dost na tom, jaký je nadpis, první fotka a potom jakým stylem to člověk napíše. Na jednotlivých článcích mě baví, jak se u různých druhů článků ozvou jiné lidé - zřetelně pak vidím preference, někdo třeba komentuje vždy u péče, jiný u řasenek... :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Veľmi užitočný článok :) Pred nejakým časom som si totiž založila beauty blog a v blízkej dobe by som rada začala prispievať, takže každá rada od skúsenejších blogeriek je dobrá :) Aj keď stále mám problémy s tým, ako správne odfotiť produkty na tvári, keďže to nie je zrovna jednoduché.

    OdpovědětVymazat

Díky za komentář!